Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Sziovjet IL-2M3 Csatarepülögép lezuhanási helyének meghatározása

SZOVJET IL-2 M3 STURMOVIK
CSATAREPÜLŐGÉP
LEZUHANÁSI HELYÉNEK
MEGHATÁROZÁSA SZENTKIRÁLYSZABADJÁN
 
 
 

 

01_kep.jpg

 

 
  

sumi-il-2-002.jpg

 
 
1944.12.20.
 
Szovjet IL-2 Iljusin M3 „Sturmovik” csatarepülőgép lezuhanási helyének meghatározása
Szentkirályszabadján
 
 
 
       Jó pár éve egy szép napos tavaszi hétvégén Szentkirályszabadja felé vezetett gyalogtúrám útvonala. A községtől nyugatra található Meggyespuszta déli oldalán érdeklődve haladtam el
egy honvédségi radarállomás mellett. A földútról kissé letérve, a szántásban összegörbült szegecselt alumíniumdarabokat, és egy szétrobbant lőszerhüvelyt találtam.
      Ekkor még nem foglalkoztam túl aktívan repülőgéproncs-kutatással, de azért elgondolkodtattak a leletek. Akkor még a radarállomásról kihajított szemétnek, fém lőszeresládák maradványainak gondoltam a fellelt alumíniumdarabokat. A rajtuk lévő deformitásokat pedig a mezőgazdasági művelést végző traktoroknak tulajdonítottam.
         Eltelt egy-két év és már-már elfeledtem a rejtélyes fémdarabkákat. Míg 2000-ben megpróbáltam az egyre gyarapodó ismereteim segítségével összeállítani a hozzáférhető szakirodalomból a Veszprém megyei 1944-45-ös még beazonosítható repülőgép-lezuhanási helyszíneket. Ekkor került a kezembe Veress D. Csaba : A balatoni csata c. kötete, ami minden hadtörténet iránt érdeklődő számára alapmű. Ebben olvashatjuk a Margit-vonal áttörése (1944.dec.20-25.) c. fejezetben: „…A szovjet csata-és vadászrepülőgép kötelékek délelőtt 08-11 óra között egymást követő hullámokban bombázták és lőtték a Várpalota, Berhida és Veszprém körzetében lévő utakat. A támadó szovjet kötelékek ellen harcba vetették a jutasi repülőtérről a magyar 101/1. és német 53/2. vadászrepülő osztályok kötelékeit. A légi harcok során a magyar vadászok (Szentgyörgyi Dezső zászlós) lelőttek egy szovjet IL-2-es csatarepülőgépet, amely Szentkirályszabadjától délkeletre, a Berektó dűlőben zuhant le, és kétfőnyi személyzetével együtt felrobbant.1
A helyszín precíz megjelölése okán nem tűnt nehéz feladatnak a becsapódás pontos helyének felkeresése. Ebből a célból a faluban több idős helyi lakost meghallgattam a repülőgép 1944. december 20-ai pusztulásáról.
 
     Meglepve tapasztaltam, hogy a falutól DK-i irányban - mint ahogy a Balatoni csata c. kötetben olvashatjuk- senki nem emlékezik repülőgép-lezuhanásra, valamint semmiféle Berektó-dűlőre.
       Ezzel ellentétben Szentkirályszabadjától DNy-ra az esemény akkori szemtanúi felelevenítették egy szovjet „vadászgép” becsapódását az 1944. dec. 20-ai időpontban Meggyespuszta körzetében. Amikor pedig a könyvben megjelölt Berektó- (ill. Berektavi) dűlő felől érdeklődtem, azt szintén a községtől délnyugatra, ugyancsak Meggyespuszta térségében jelölték meg.
Ezt követően jutottam hozzá Veress D. Csaba Szentkirályszabadja évszázadai c. kötetéhez, ebben pedig ezt olvashatjuk:” …..a szovjet repülőgép a községtől DNy-ra (!) a Pósa-domb keleti oldalán, a Berektói-dűlőben, a Mészáros-féle földön lezuhant, miközben a földre csapódáskor egy-a gépben maradt –bomba felrobbant. A gép kétfőnyi személyzete meghalt. Adataik ismeretlenek, csak személyleírásuk ismert (a halotti anyakönyvből): az egyik 30 év körüli, vöröses szőke hajú, beretvált, hosszas arcú, kék szemű, magas, szikár termetű férfi volt (ő volt a pilóta), a másik (a fedélzeti lövész) 16 év körüli, vöröses szőke hajú, beretvált, kerek arcú, kék szemű, alacsony, zömök fiatalember ……”2
Nos tehát akkor DK vagy DNy ?
A helyszín kérésemre, térképen történő lokalizálásakor három személy is a Szentkirályszabadjától DNy-ra található Meggyespusztától kissé délkeletre található fenyves erdőcske déli oldalát jelölte meg.3
Pontosan ott, ahol én korábban a honvédségi radarállomás szomszédságában felleltem a deformált alumínium lemezeket.
 
 Ugyanitt található az a régebben vízzel borított mély fekvésű terület, amit Berektói-dűlőnek neveztek a falu lakosai.4 A második kötetben szereplő megjelölés, az adatközlők információi, és a dűlőnevek behatárolása után felvetődött bennem a kérdés, hogy az általam évekkel ezelőtt talált ismeretlen fémmaradványok az idősek által elbeszélt és a helytörténeti monográfiában is megemlített szovjet repülőgépből származhatnak.
 
 
    Elhatároztam, hogy amint lehetőségem nyílik rá, újból felkeresem a helyszínt, és megpróbálok további bizonyítékokat keresni a szántás felszínén.
A területre érkezvén szerencsémre éppen egy mélyszántás utáni időszakot sikerült kifognom, úgyhogy jóval több maradvány hevert a föld felszínén mint első odaérkezésemkor.
A begyűjtött leletek: szegecselt deformált alumíniumdarabok, kék és zöld festéssel, fekete cirill betűs bakelit töredékek, plexitöredékek, 7.62 mm-es szovjet Mosin-Nagant lőszerek szétrobbant lőszerhüvelyei, (Il-2 Sturmovik „Beresin” típusú fedélzeti géppuskájából) nagyméretű gépágyúhevederek, ( az IL-2-es 23 mm űrméretű Volkov Yartsev gépágyú lőszeréhez), barna bakelit töredékek stb.
 Történész barátommal rövid diskurzus után- a fellelt roncsmaradványok, amik immár tárgyi bizonyítékok,- és az adatközlő szemtanúk visszaemlékezéseinek tükrében bizonyítottnak találtuk, hogy egy szovjet harci repülőgép lezuhanásának pontos helyszínét találtam meg,- tulajdonképpen teljesen véletlenül már évekkel ezelőtt.
 Véleményem szerint a Vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós által lelőtt szovjet IL-2 M3 típusú csatarepülőgép nem Szentkirályszabadjától délkeletre (Vörösberény felé) zuhant le, hanem attól délnyugatra Meggyespuszta délkeleti körzetében. Mint ahogy az 1998-ban kiadott Szentkirályszabadja évszázadai c. kötetben már helyesen olvashatjuk.
Azt kevéssé tartom valószínűnek, hogy két egyforma típusú, egyazon időpontban, ugyanolyan körülmények között lezuhant IL-2-es Sturmovikkal állunk szemben Szentkirályszabadja körzetében.
 Miután a ködös párás időben a sérült csatarepülőgép lezuhant, az ütközés ereje a pilótát és a lövészt kirepítette a gépből. Így az elsőként helyszínre érkezők könnyen hozzáfértek ruházatukhoz, személyes tárgyaikhoz, csizmáikhoz, melyeket szinte azonnal eltulajdonítottak.5
Egyes értesülések szerint a helyszínre érkező német katonák egyike lőtte agyon a személyzet valamelyik még élő tagját.6
     A repülőgép további sorsa: A becsapódás okozta nagy krátert 1945 után a szovjetek állítólag átvizsgálták, „felásták”, és a nagyobb épségben maradt repülőgép-alkatrészeket elszállították.
 Talán ezzel magyarázható, hogy más robbanással járó repülőgép-katasztrófákhoz viszonyítva aránylag kevés és apró leletanyag árulkodik a 60 évvel ezelőtt történtekről.
    Írásommal szerettem volna egy már nagyrészt ismert repülőesemény történetét pontosítani,
emlékezni vitéz Szentgyörgyi Dezső, Magyarország legeredményesebb vadászpilótájának egyik Veszprémhez közeli győzelmére.
Ugyanakkor fontosnak tartottam felidézni két fiatal hősi halált halt szovjet repülős emlékét, akik parancsra, kötelességük teljesítése közben áldozták fiatal életüket, és csapódtak repülőgépükkel többszáz km-es sebességgel a szentkirályszabadjai határ földjébe.
 
2011. január:
Horváth Gábor (Kanada) repüléstörténet-kutató munkája során sikerült az oroszországi CAMO archívum dokumentumai alapján fényt deríteni a lezuhant szovjet IL-2 M3 „Sturmovik” csatarepülőgép személyzetének kilétére.
 
 
Alakulat: szovjet 17. légi hadsereg, 189. csatarepülő hadosztály, 707. csatarepülő ezred.
Az Iljusin IL-2 M3 „Sturmovik” csatarepülőgép
Gyártási száma: 1888103
Hajtómű: Mikulin AM-38F motorszáma: 259873
Épült: Zavod 18., Kujbisev CCCP

Pilótája: л-т
Соломенцев Лев Николаевич (Szolomencev Lev Nyikolaevics) hadnagy
igazolás: (№850, +)
született: 1921
Pártba (KISZ-be) lépésének ideje: 1933
Származási helye: Kurszkaja megye, Dimitrovszkogo járás, Volkovo község
édesanyja: Marta Gudova Jakovlevna
lakcím: Sztalinogorszk 37-es városrész 37-es háztömb
 
 
Lev Nyikolaevics Szolomencev hadnagy adatai:
 

szolomencev_02.jpg

 
 
 
 
Lövész:
т Логинов Николай Филиппович (Loginov Nyikolaevics Filipovics) őrmester
(+) - (1916-1944.12.20.) felesége: Loginova Alexandra Sztepanova
 lakcím: Nyikolaevszkajai járás, Kahovka település, Ploretarszkaja utca 23.
 
 
Nyikolaj Filippovics Loginov őrmester veszteségi kartonja: 7
 

ves.jpg

 

ves2.jpg

 
 
Az Il 2-es lelövését Varjas Tibor tizedes visszaemlékezése is megörökítette:
aki repülőgépével Vitéz Szentgyörgyi Dezső kísérője volt:
" Az északi parton repültünk Keszthelyig, majd átrepültünk a déli partra és jöttünk vissza. Siófoknál átrepültük a széles Balaton öblöt Kenese irányába. Észrevettem, hogy előttünk három gép jön velünkszembe. Dezső int a gépből, hogy látom-e, ami előttünk van. Intekvissza, hogy látom. Az elől haladó gépre a két hátsó rácsapásokat hajtott végre, majd vagy négy rácsapás után jobbra fordulva Veszprém irányába elrepültek. Ezalatt annyira csökkent a távolságunk, hogy láttuk, egy IL-2-es jön szembe. Biztosan eltévedt és túlságosan északra repült. Már egy vonalba kerültünk az orosz géppel, mikor Dezső bal fordulóval az orosz gép mögé került. Megnyomta a gépet, majd belehúzott és egy sorozatot engedett az orosz gépbe. Erre hatalmas füst vágódott ki a gépből és zuhanni kezdett, majd be is csapódott és porrá égett. Azorosz pilóta kiugrott ugyan a gépből, de az ernyője nem lobbant be, mert nem volt elég magassága, - az egész kb. 150 méter magasságban történt. ( ... ) Két kört csináltunk az égő gép körül, majd irány
Veszprém.
A leszállás után Dezső jelentette a harcálláspont parancsnoknak ,Scholtz századosnak , hogy Szentkirályszabadja és Veszprém légterébenegy IL-2-est lelőtt. Erre Scholtz százados mosolyogva azt mondta, hogy az előbb leszállt két német vadászpilóta ugyanennek a gépnek a
lelövését jelentette. "
Az a német pilóta, aki ugyanennek a gépnek a lelövését jelentette -kissé elhamarkodottan - az I./JG 53 egyik pilótája volt, valószínűlegSiegfried Göbel szakaszvezető vagy Hommes szakaszvezető. 8
 
 A lezuhant IL-2-essel kapcsolatos kutatások során derült fény a háború embertelenségének újabb bizonyítékára, melyet fontosnak tartok lejegyezni. 1945.03.23-án a Meggyespusztát elfoglaló szovjet előörsök az egyik gazdasági épületben négy német és két magyar katonát fogtak el. Vagy a kimerültségtől elaludtak, vagy más okból szakadtak el alakulatuktól. Ruháiktól megfosztva a közelben ásott harckocsi állás egyikének szélére állították őket, majd kivégezték valamennyit. Az esemény elbeszélője 12 éves kislányként szemtanúja volt a szörnyűségnek. A legyilkolt katonák 60 év múltán is jelöletlen gödörben pihennek. Földi maradványaik felkutatása a végtisztesség megadása céljából nehézkes, mert a helyszínre új gazdasági épületeket emeltek a későbbiekben.4, 2
 
 
                                                                                        Pálffy Sándor
                                                                                                                        Veszprém (2005)                                                                                                                 
Források:
1.Veress D. Csaba: A balatoni csata (II. átdolgozott bővített kiadás) Bp. 2000. 49.oldal
2. Veress D. Csaba: Szentkirályszabadja évszázadai. Veszprém, 1998. 283., 286. oldal
3. Velegi László (szül: 1928, Szentkirályszabadja) Szentkirályszabadja, Hétvezér u.1. szóbeli közlése (Szentkirályszabadja 2000)
4. Balogh Józsefné (szül:1933, Szentkirályszabadja) Szentkirályszabadja, Petőfi S.u.
szóbeli közlése (Szentkirályszabadja 2000)
5. Hangodi László történész szóbeli közlése (Tapolcai Városi Könyvtár és Múzeum) (Vp.2005.)
6. Tóth Ferenc repüléstörténet-kutató közlése (Bp. 2005)
7. Horváth Gábor repüléstörténet-kutató közlése
8. Forrás :B.Stenge Csaba ( Becze Csaba) : Elfelejtett hősök ( A Magyar
Királyi Honvéd Légierő ászai a II. világháborúban ) 2006
 
MELLÉKLETEK
 

pont.jpg

 
 

 
 
 
 

sumi-il-2-005.jpg

 
 
ALUMÍNIUMDARABOK A SZÁNTÓFÖLD FELSZÍNÉN
A CSATAREPÜLŐGÉP LEZUHÁSA UTÁN 60 ÉVVEL
 

 

kez.jpg 

 
       

sumi-il-2-006.jpg

 
 
BAKELIT TÖREDÉKEK
 
                           

sumi-il-2-007.jpg

 
 
CIRILL BETŰS ALKATRÉSZDARABOK AZ IL-2-ES STURMOVIKBÓL
 
 
      

sumi-il-2-008.jpg

 
 
 
SZOVJET 7.62 MM-ES (MOSIN-NAGANT) „BERESIN” GÉPPUSKA-LŐSZERHÜVELYEK,
 ÉS A 23 MM-ES VY GÉPÁGYÚ LŐSZEREIHEZ HASZNÁLT
HEVEDEREK A STURMOVIK FEDÉLZETI FEGYVEREIBŐL
 
   

sumi-il-2-009.jpg

                  
 
 
EGY DEFORMÁLÓDOTT ZSANÉR, MELYEN JÓL KIVEHETŐ EGY 14-ES, AMIT
GYÁRTÁSKOR ÜTÖTTEK AZ ALKATRÉSZBE
 

sumi-il-2-011.jpg

 
 
A 2005-IG BEGYŰJTÖTT IL-2 M3 STURMOVIK MARADVÁNYOK 
 

view_attach.jpeg 

 
 

 
 
 
 

/img/picture/75/sumi-il-2-007.jpg

div align= nbsp;nbsp;